کلینیک تخصصی مبین

لیفت با نخ

لیفت با نخ شامل فرآیند بالا کشیدن قسمتهای مختلف صورت با استفاده از نخ های مخصوص است بدون اینکه مانند روشهای کلاسیک لیفت صورت برش جراحی در صورت انجام شود . نخ های مورد استفاده شامل برندهای تجاری مختلف مثل ( APTOS , THread Lift, Contoue Lift, Silk Lift, Feather Lift ) می باشند. نخ های لیفت شامل دو گروه عمده می شود : نخ های خاردار یا دانه دار که برای بالا بردن صورت نیازی به بخیه خوردن به پوست ندارند، و نوع صاف که باید بافت ثابتی در زیر پوست یا جمجمه بخیه وصل شوند . این نوع لیفت بیش از همه مناسب کسانی  است که افتادگی خفیف تا متوسط پوست دارند و در سنین میانه سی تا پنجاه سالگی هستند . لیفت با نخ تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بهبودی سریع است.

تاریخچه

همچنان که ما پیر می شویم تأثیر جاذبه زمین باعث تغییرات قابل توجهی در صورت ما می شود. بافت گونه ها ضعیف شده و دچار افتادگی می گرددتا چربی زیر پوست صورت کاهش می یابد ، خطوط کنار کوشه دهان به سمت پایین افتادگی پیدا می کندو نیمه تحتانی صورت و نیز گردن به سمت پایین متمایل شده و حالت کیسه ای و شل پیدا می کند.
این حالت پایین افتادگی صورت در افراد مختلف ، آنها را به سمت مطب های جراحان پلاستیک جهت لیفت صورت هدایت می کند ، ولی هم اکنون امکان انجام این عمل طی فرآیندی کم تهاجمی تر فراهم شده است و لیفت با نخ برای افتادگی های صورت و گردن خفیف تا متوسط استفاده می شود .

لیفت با نخ فرآیندی است که توسط آن می توان قسمتهای مختلف صورت و بدن را به کمک نخ های مخصوص و بدون برش های کلاسیک جراحی لیفت بر روی پوست صورت ، بالا کشید ، و این عمل یکی از پیشرفتهای قابل توجه در تاریخ عمل های جوان سازی صورت در نظر گرفته می شود .

در ابتدای ابداع این روش، جهت صاف کردن چروک های صورت ، جراحان اروپایی نخ های طلا را در بافت نرم زیر پوست صورت وبر اساس الگوی بافت لیدی ، جایگزاری می کردند . متأسفانه استفاده از این نوع نخ ها در آن زمان با موفقیت کامل همراه نبود ، گرچه با پیشرفتهای روز افزون تکنولوژی ، امروزه نیز این نوع لیفت با نخ طلا در برخی کلینیک های دنیا با تغییراتی انجام می شود . نخ های شامل یک نخ بخیه با روکشی از طلای 24 عیار بود که با سوزن بخیه وارد پوست می شد . امروزه نخ های طلا جای خود را صفحات مشبک توری مانند طلا داده اند. نخ یا توری طلا در زیر پوست باعث شکل گیری کلاژن جدید در اطراف نخ یا توری شده وباعث محکم و کشیده شدن بافت اطراف آن می گردد .

دکتر Marlen A.salamanidge  که یک جراح زیبایی روسی بود به این نتیجه رسید که اگر این نخ های طلا را با ماده غیر قابل جذب پرولن ونیز خارهای متعدد در طول نخ همراه کنداین نخ می تواند مانند یک داربست باعث بالا کشیدن ابروی افتاده ، گونه ، یا قسمتهای جونده اطراف دهان شود . و همین تفکر باعث ابداع نخ های لیفت Aptos (ضد افتادگی) در اواخر دهه 90 میلادی شد. این نخ های دندانه دار ثبت اختراع شد و در طی سالهای پس از آن بسیار پیشرفته تر شد . هم اکنون انواع متعددی از نخ های بخیه دندانه دار یا صاف برای لیفت صورت ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد . که میتوان آنها را تحت نامهای گوناگون مثل نخ لیفتAptos  ،Contour lift ، Thread lift، Silk lift ، Feather lift ، Russian lift  ،Scarless suture lifting ،Curl lift  ، …. یافت .

انواع

دو نوع اصلی نخ لیفت صورت وجود دارد :

نخ های دندانه دار یا گره barbed threads  or  Free Flouting cogged :این نوع نخ ها نیازی به بخیه شدن و اتصال به پوست برای بالا بردن پوست ندارند و ساختار آنها به تنهایی باعث () لیفت پوست می شود .
این نوع نخ ها بر اساس نوع گره هایشان به زیر مجموعه هایی تقسیم می شوند :
1-    هم گرا و واگرا : بر اساس اینکه نسبت به میانه نخ ، گره ها به سمت یک دیگر قرار گرفته اند یا در خلاف جهت یک دیگر .
2-    یک سویه یا دو سویه : گره های نخ فقط به یک سو قرار دارند یا در دو جهت مختلف وجود دارند .
نخ های صاف یا معلق suspensior or smooth threads:برای رسیدن به یک لیفت مناسب توسط نخ های صاف ، این نخ ها باید به یک ساختار ثابت در صورت یا جمجمه وصل شوند و یا بخیه یا سفت شوند . این نخ ها همانند نخ های بخیه قابل جذب یا غیر قابل جذب ساخته شده اند پرولن یا نایلون مورد استفاده در اتاق های عمل می باشند .

لیفت با نخ چگونه عمل می کند و چه چیزی رامی تواند برطرف کند

نخ های لیفت،بدون عمل جراحی تهاجمی و به وسیله وارد کردن نخ ها به داخل پوست از طریق سوراخ های ریزی که خود به خود بسته می شوند باعث بالا بردن و لیفت صورت می شود . این نخ ها را در هر جای صورت که نیاز به لیفت مختصری احساس می شود می توان بکار برد .
این لیفت مناسب افتادگی های خفیف تا متوسط و افراد بین سی تا پنجاه سال است . مناطقی که معمولاٌ به این روش لیفت می شوند شامل قسمت خارجی دم ابروها ، گونه ها ، خط فکی پایین صورت ، دو طرف دهان و اطراف چانه ، چین نازولبیال ، قسمت زیر چشم ، غبغب و گردن است . هر چند اکثر مراجعان نیاز به لیفت تمام این قسمتها با هم را ندارندولی لیفت همزمان این قسمتها نیز امکان پذیر است .
از آنجا که ابروها و گونه ها جزء اولین مناطقی در صورت هستند که در روند پیر شدن دچار افتادگی می شوند لذا در افراد جوان تر این مناطق مناسب با لیفت نخ هستند . همچنان که ما پیر ترمی شویم قسمتهای پایین تر و نیمه تحتانی صورت شروع به شل شدن می کنند . اگر افتادگی شود روش لیفت با نخ پاسخ مناسبی ایجاد نخواهد کرد وبرای این گروه از افراد لیفت کلاسیک جراحی صورت پیشنهاد می شود تا همزمان با بالا بردن عضلات و بافت نرم پوست اضافه و شل شده صورت نیز برداشته شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
نخ ها اسکار و جای زخم باقی نمی گذارند ، کاربرد آنها راحت است وعمل سریع انجام می شود.

فرآیند عمل

در طی این فرآیند چه اتفاقی بناست رخ دهد ؟
مشاوره قبل از عمل مشخص می کند انتظارات شما از این فرآیند چیست وپس از عمل چگونه به نظر خواهید رسید ، در این مرحله بررسی دلیل تمایل شما به این نوع لیفت و مناسب بودن شما جهت این فرآیند بررسی می شود و می توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود جهت اخذ تصمیم مناسب را کسب نمایید . همچنین میزان شلی و افتادگی پوست نواحی مختلف صورت شما توسط جراح مورد بررسی قرار می گیرد تا معین شود چه نواحی از صورت و گردن باید تحت این عمل قرار گیرند. پس مشخص می شود که آیا این فرآیند مناسب شماست یا نه و اینکه آیا علاوه بر این عمل صورت شما نیاز به پروسیجرهای دیگر درمانی همراه دارد یا نه ، سپس شما باید یک فرم رضایت نامه را مبنی به آگاهی شما از نحوه پروسیجر وعوارض جانبی آن امضاء کنید.
همچنین دکتر جراح شما احتمالاٌ پزشک خانوادگی شما را در جریان این عمل قرار می دهد تا او بتواند در مواقع لزوم به شما کمک کند . سپس از صورت شما عکس قبل و بعد از عمل گرفته می شود و بروی صورت شما احتمالاٌ علامت گذاری می شود و دستیابی به نتیجه مورد نظر راحت تر صورت گیرد.

فرآیند بی حسی :

این پروسیجر تحت بی حسی موضعی انجام می شود یا ممکن است از طریق داخل رگ به شما آرام بخش تزریق شود. این باعث می شود که شما تحت عمل بیدار باشید ولی دردی حس نکنید.

طرز عمل:

جایگذاری و تثبیت موقعیت نخ ها سریع انجام می شود و حدود 30 دقیقه تا دو ساعت ، بسته به تعداد مناطق تحت عمل و نوع نخ ها ، طول می کشد .
نخ های خارداریا دندانه دار:این نخ ها تحت هدایت یک سوزن تو خالی و از طریق یک سوزن برش یافتۀ نقطه ای کوچک یک تا 2 میلی متری که به وسیله سوزنی ایجاد شده است ، ودر طول خطهایی که فبلاٌ در روی صورت شما توسط جراح علامت گذاری شده است ، وارد قسمت تاب کوتانئوس پوست و چربی زیر پوست می شوند .
سپس سوزنی که حاوی نخ دندانه دار در درون خود است در زیر پوست جایگیری و تثبیت موقعیت می شود تا بتوان به بهترین حالت لیفت پوست دست یافت . در نتیجه خارهای روی نخ به ساختمان های  زیرین پوست گیر می کنند و به آنها متصل می شوند و باعث کشیدگی مختصر پوست وقرارگیری نخ در موقعیت مورد نظر ما می شود . نخ های اضافی بروی پوست بریده می شوند و در نتیجه هیچ نخی در ظاهر پوست نمایان نمی شود .
تعداد نخ های مورد نیاز به تعداد نواحی مورد درمان صورت مثلاٌ ابروها ، گونه ، اطراف چانه یا غبعب بستگی دارد . معمولاٌ برای لیفت تمام صورت حدود 18 نخ خار دار کافی است . گرچه اکثر افراد نیاز به لیفت و بالا کشیدن تمام صورت ندارند ولی به طور کلی حدود 2 نخ برای هر ابرو ، 3 نخ برای هر گونه  ، 2 نخ برای خط فکی پایین صورت درهرسمت و 2 نخ برای هر سمت گردن و غبغب کافی است .
معمولاٌ پس از جایگیری در زیر پوست و بریدن نخ ها حدود 5 تا 8 سانتی متر نخ در زیر پوست قرار دارد .

نخ های صاف یا آویزان:

نخ های از طریق سوزن های استاندارد داخل پوست وارد می شوند ملی برای اینکه این نخ ها بتوانند پوست صورت را بالا بکشند باید به نقاط خاصی از صورت محکم و بست شوند .
این نقاط بست شامل نقاط ثابت و غیر تغییری از جمجمه و صصورت هستند و بسته به هر منطقه صورت و بدن متغیرند. بنابراین برای داشتن اینکه کدام نقاط چنین موقعیتی را برای لیفت صورت ایجاد می کنند داشتن دانش آناتومی ضروری است . و بسیار اهمیت دارد که جراح از نقاطی که امکان تغییر فرم آنها وکشیدگی آنها پس از مدتی ودرنتیجه کاهش اثر لیفت صورت می شود پرهیز
کند. بنابراین انجام لیفت صورت می شود پرهیز کند. بنابراین انجام لیفت با این نخ ها بسیار به مهارت پزشک و دانش آناتومی و جراحی او وابسته است .

نتایج:

معمولاٌ نتایج مورد نظر بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است. و نتایج کامل را طی 3-4 هفته پس از عمل می توان دید پس از این مدت نیز ،طی 3-6 ماه بعد ، همچنان که کلاژن خود پوست شما شروع به شکل گیری مجدد اطراف نخ هایمی کند ، می توانید نتایج درخشان تری را ببینید .
به نظر می رسد نتیجه عمل لیفت با نخهای دندانه دار تا 5 سال دوام داشته باشد.
برخی متخصصان همچنین بیان می دارند که نتایج لیفت با نخ های صاف بسیار طولانی تر از نخ های دندانه دار پایدار می مانند .

بهبودی

ممکن است پس از عمل احساس خارش یا تورم وجود داشته باشد که طی چند روز برطرف می شود بهبودی معمولاٌسریع است و اکثر بیماران فردای فرآیند یا پس از چند روز استراحت می توانند به سر کار خود برگردنند ممکن است طی 2 هفته اول پس از عمل احساس سفتی و سفتی حرکات صورت داشته باشند یا در هنگام خندیدن یا لبخند احساس درد مختصر کنید که طبیعی است .

عوارض جانبی و ریسک عمل

ممکن است در منطقه تحت عمل احساس سوزش خفیف یا تورم وپف داشته باشید که طی 1 هفته بر طرف می شود .

عوارض جانبی و ریسک های این عمل اندک است و شامل موارد زیر است :

واکنش حساسیتی و آلرژیک به بی حسی
احتمال تجمع خون یا سرم (هماتوم و سروما) در زیر پوست.
احتمال عفونت در منطقه تزریق.
احتمال خارج شدن قسمت کوچکی از نوک نخ خاردارازپوست. در این صورت پزشک شما به راحتی آن قسمت از نخ را می تواند ببرد. در چنین حالتی لطفاٌ سعی در بازگرداندن نخ به داخل پوست نداشته باشید زیرا می توانید ایجاد عفونت در پوست نمایید.
در برخی بیماران در منطقه عمل حالت جمع شدگی و چروک ایجاد می شود که پزشک معالج می تواند راحتی با ماساژ آن منطقه این عارضه را بر طرف کند .خود بیمار نباید در جهت بر طرف کردن این حالت بر آید.
در درصد بسیار اندکی از بیماران نخ های کار گذاشته شده لیفت مورد نظررا تأمین نمی کنند یا مدت کوتاه تری پایدار باقی می مانند ممکن است نخ ها از محل قرارگیری خود در زیر پوست بیرون بیاید که باعث این غیر قرینگی در صورت می گردد .
در موارد بسیار اندک ، بیمارنخ های کارگذاشته شده زیر پوست را ممکن است احساس کند ویا به صورت خطوط  آبی رنگی ببینید.در این صورت پزشک می تواند به آسانی آن نخ ها را خارج و با نخ های دیگری جایگزین کند.
گاهی ممکن است محل ورود سوزن به صورت اسکار نقطه ای کوچک در روی پوست به خصوص پوستهای تیره ترباقی بماند. برای جلوگیری از این اسکاربه همه بیماران توصیه می شود از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنند زیرا نور خورشید امکان ایجاد اسکار را افزایش می دهد .
از آنجا که در این نوع لیفت پوست شل و اضافه صورت برداشته نمی شود ممکن است پس از عمل حالت موج یا جمع شدگی در روی پوست صورت به دلیل پوست اضافی ایجاد شود . این حالت معمولاٌ طی زمان بهبود می یابد و پزشک سعی می کند این مناطق جمع شدگی را در زیر خط رویش مو ها ، پشت گوش ها یا گردن قراردهد تا به چشم نیاید .

توصیه های پس از عمل

این نکته بسیار مهم است که توصیه های پزشک خود را پس از انجام لیفت عمل نمایید تا باعث جابه جایی نخ های زیر پوست نشوید . این توصیه ها شامل موارد زیر است:
_  می توانید فعالیتهای نرمال خود ( پیاده روی سبک ، برخاستن ، تماشای تلویزیون ،استفاده از کامپیوتر )در ساعات اول بعد از عمل داشته باشید ولی باید در طی روزهای اول ازحرکت سریع و ناگهانی یا کارهای سنگین پرهیز کنید.
_ در چند روز اول از انجام حرکات شدید صورت یا خنده های شدید بپرهیزید .
_  در طی هفته اول از نوع ورزش شدید یا فعالیت جنسی بپرهیزید .
_ در طی هفته اول نباید روی صورت بخوابید .
_ درطی یک هفته اول صورت خود را اصلاح نکنید ، لایه برداری شیمیایی انجام ندهید ،اسکراپ یا لایه برداری فیزیکی یا پاکسازی خشن نداشته باشید .
_ در طی ماه اول از ماساژ صورت ، مالیدن صورت یا اعمال هر گونه فشار بر روی صورت بپرهیزید زیا این عمل می تواند نخ ها را مختل کند .
_  از داروهای مسکن  طبق دستور استفاده کنید .
_اگر متوجه هر نوع علامت عفونت یا خونریزی یا افزایش ناگهانی درد شدید سریعاٌ به پزشک خود مراجعه کنید .

موارد منع عمل

اکثر افرادی که از سلامت کلی بزخوردارند می توانند از مزایای این عمل بهره مند شوند . هر چند مراجع باید انتظارات بینانه از نتیجه این عمل داشته باشد .
در صورتی که فرد افتادگی شدید یا شلی پوست داشته باشد لیفت کلاسیک صورت به روش برش جراحی جهت رسیدن به نتیجه مطلوب تر توصیه می شود .
اگر مراجع سابقه ایجاد جوشگاه گوشتی (کلوئید) یا هرگونه اختلال در روند ترمیم زخم (مثل افراد دیابتی یا سیگاری یا مبتلایان به اختلالات سیستم ایمنی) داشته باشید انجام این عمل برای او توصیه نمی شود .

چه کسانی قابلیت انجام این عمل را دارند

شما پزشکان دوره دیده و جراحان با مهارت می توانند این پروسیجر را انجام دهند .

باز کردن چت
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟